Behålla medarbetare

Upptäck hur du kan förbättra personalstyrkan och undvika kostsam personalomsättning.
Lär dig mer om de utmaningar som danska chefer står inför och få insikter i strategier för att motivera och behålla dina medarbetare.

En kritisk ledningsuppgift

Flera undersökningar bland danska chefer visar att arbetet med att behålla medarbetare är en av de viktigaste uppgifterna i styrelserummet. Det beror dels på att lågkonjunkturen har avlösts av en högkonjunktur, dels på att stora generationer medelålders medarbetare långsamt ersätts av mindre generationer unga människor.

För cheferna innebär detta att de kan få svårt att hitta den arbetskraft de behöver på grund av att utbud och efterfrågan inte stämmer överens. Många branscher har dessutom redan brist på specialister och att förlora en anställd – särskilt till konkurrenterna – är naturligtvis dyrt. Vanligtvis kostar det 150-200% av en anställds lön att ersätta den med någon annan. Det finns alltså goda skäl att fokusera på att behålla medarbetarna – även för att det ökar deras motivation.

Medarbetarna stannar kvar: Skapa ett attraktivt utbytesförhållande

För att behålla och motivera medarbetarna erbjuder många företag traditionellt högre löner, tjänstebilar, större bonusar eller rabatter på frisör, lunch och träningsprogram. Men det traditionella sättet att se på hur man behåller medarbetare genom ekonomiska och materiella förmåner kan inte stå ensamt.

Istället bör chefen och HR-avdelningen uppmuntra medarbetaren att utveckla en stark känsla av tillhörighet till organisationen.
Medarbetaren bidrar med ansträngning, engagemang och lojalitet, medan företaget tillhandahåller lön, utveckling, utmaningar, sociala nätverk och kanske identitet genom jobbet.

Har du en formell strategi för att behålla medarbetare?

Se till att det finns viss innovation och strategisk utveckling

Säkerställer att samarbete och kommunikation fungerar

Visar handlingskraft och levererar resultat snabbt

Se till att arbetsuppgifterna är organiserade och strukturerade, ta ansvar och implementera lösningar

Hur arbetar du med motivation och välbefinnande i din organisation?

För att lyckas med den attraktiva utbytesrelationen krävs att chefen agerar snarare än reagerar. Oftast kommer chefen att reagera genom att först fråga medarbetaren vad som skulle få honom att stanna kvar efter att han slutat. Men vid det laget är det oftast för sent.
Även om medarbetaren accepterar ett erbjudande om att stanna kvar är det 50 procents risk att han eller hon ändå slutar inom ett år.

Istället måste chefen agera proaktivt och se till att skapa en attraktiv utbytesrelation med medarbetaren, från anställningsintervjun till onboardingprocessen och intervjuerna för att behålla medarbetaren. Ett sätt att göra detta är genom utvecklingssamtal och löpande utvärderingar.

Det rätta sättet att strukturera avvägningen beror helt och hållet på organisationen och den enskilde medarbetaren. Det enda sättet för chefer att ta reda på vad som får medarbetarna att ticka är därför att fråga dem. Vi kallar dessa samtal för retentionssamtal, motivationssamtal eller medarbetarsamtal.

E-bok: Att behålla medarbetare

E-boken om kvarhållande ger dig de verktyg du behöver för att:

  • Ta fram en strategi för att behålla medarbetare
  • Arbeta konkret med att behålla medarbetare i vardagen
  • Skapa en attraktiv avvägning som ofta är det bästa sättet att behålla personal
  • Identifiera varningssignalerna om du misstänker att en medarbetare är på väg att lämna företaget

Vill du få den här e-boken skickad till dig?

Fyll i dina kontaktuppgifter och få e-boken direkt i din inkorg.

När du laddar ner en av våra e-böcker kommer du att bli ombedd att lämna vissa personuppgifter.
Uppgifterna används för att skicka e-boken till dig och för att anmäla dig till vårt nyhetsbrev, som vi tror kan vara av intresse för dig.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att ta emot vårt material – det gör du längst ner i det e-postmeddelande du får, där det står ”Avregistrera nyhetsbrev”.
Du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår
Integritetspolicy.

Hur hjälper Garuda till att behålla och motivera dina anställda?

Enligt både dansk och amerikansk forskning bidrar dessa samtal till att behålla medarbetarna. Så det är naturligtvis dessa samtal som vi hjälper till att underlätta. Och det börjar ofta med personprofiler.

För när du känner till dina medarbetares eller kollegors personlighetsprofiler – och de känner varandra – blir det mycket lättare för dig att föra samtal med dem. Du får reda på var deras styrkor och begränsningar ligger. Vad som motiverar dem. Hur de kommunicerar. Och hur de föredrar att arbeta.

Allt detta är viktig kunskap om du ska organisera samtal som syftar till att hålla medarbetarna motiverade och få dem att vilja stanna kvar på företaget.

Dessutom ger intervjuer för att behålla eller motivera medarbetare baserade på personliga profiler en tydlig överblick över medarbetarnas värderingar. Och de måste stämma överens med företagets värderingar för att medarbetarna ska stanna kvar i organisationen på lång sikt. Både personliga och mellanmänskliga värderingar sätter ramarna för om medarbetarna känner att deras arbete är värt att utföra. Därför är det självklart att dessa värderingar måste kunna frodas under organisationens tak.

Genom personliga profiler, motivations- eller utvecklingssamtal och värdebaserad ledning hjälper Garuda dig att behålla dina medarbetare

Kontakta oss för att lära dig mer om onboarding

Om du har några frågor eller vill ha mer information om Garuda, våra profilverktyg eller något annat är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta oss.

Läs artiklar om bibehållande av personal på bloggen

Bloggen innehåller mer än 100 inlägg – med både artiklar och e-böcker – som täcker ämnen inom rekrytering, onboarding, utveckling och behållande, employer branding och profilverktyg. Vårt fokus är att förse dig med ny kunskap och inspiration inom HR och ledarskap.
Så besök bloggen och se vad du får. Trevlig läsning.

Få värdefull kunskap i din inkorg

Om du anmäler dig till Garudas nyhetsbrev kommer vi att skicka dig den senaste kunskapen om HR och ledarskap

Menu

Meny