Employer branding

Ett starkt arbetsgivarvarumärke är avgörande för Garudas framgång. En effektiv varumärkesstrategi attraherar begåvade medarbetare och ökar deras engagemang och förmåga att stanna kvar.

Hur hjälper Garuda till med employer branding?

För att lyckas med employer branding måste hela organisationen vara involverad. HR, ledning, marknadsföring och hela personalstyrkan spelar alla en roll. På Garuda stödjer vi i första hand HR och ledningens arbete.

Vi hjälper till med 2 typer av uppgifter:

För det första hjälper vi till med de traditionella HR-uppgifterna. Med andra ord hjälper vi till med att skriva kravprofilen och med rekrytering, anställning, onboarding och utveckling. Målet är att skapa rätt matchning mellan medarbetare och jobb, så att ni får nöjda medarbetare och goda ambassadörer. Det gäller såväl nyanställda som långvariga medarbetare och chefer som behöver utvecklas - antingen individuellt eller i team.

För det andra ger vi råd om hur HR och ledningen kan få medarbetarna att leva varumärket. Det innebär att få medarbetarna att uppträda i enlighet med de budskap och värderingar som man vill sända ut till omvärlden. Det innebär att HR och ledningen kommunicerar kulturen och tar ansvar för den strategiska utformningen av employer branding-arbetet.

Vad är employer branding?

Employer branding har varit ett av de mest omtalade begreppen inom HR och management de senaste åren. Och det kommer att bli ännu mer framträdande under de kommande åren.

Employer branding är avgörande för att organisationer ska kunna attrahera och behålla de bästa medarbetarna. Kortfattat är employer branding ett företags strategiska arbete för att skapa ett starkt varumärke som arbetsplats. Syftet är att göra det lättare att attrahera och behålla medarbetare. Employer branding är inte bara en rubrik eller en policy som HR har skickat ut. Det är den samlade upplevelsen av er kommunikation, marknadsföringen av ert företag och känslan av hur det är att arbeta hos er. Employer branding är bilden av er som företag – från insidan och ut.

En guide till en effektiv employer branding-strategi

Vill du locka till dig och behålla de bästa talangerna i din organisation?
Läs vår guide till en effektiv employer branding-strategi. Du får värdefulla insikter och praktiska tips om hur du kan stärka ditt företags varumärke och skapa en attraktiv arbetsplats som engagerar både nuvarande och framtida medarbetare.

Det börjar med att förstå och besvara de grundläggande hv-frågorna inom employer branding.

Varför ska du arbeta med employer branding (GOAL)?

Vilka är era målgrupper på arbetsmarknaden (MÅLGRUPP)

Vilka är era unika egenskaper och budskap som arbetsplats (MESSAGE)

Hur och när kommer du att nå dina målgrupper med dina budskap (CHANNEL)?

Employer branding är inte bara för stora företag

Även om det ofta är stora företag som pratar om employer branding är employer branding långt ifrån förbehållet de största aktörerna på arbetsmarknaden. Istället är det meningsfullt för alla företag att arbeta strategiskt med hur nuvarande och potentiella medarbetare uppfattar dem. Det blir allt svårare för både små, medelstora och stora organisationer att attrahera och behålla duktiga medarbetare.

Både på hemmaplan och globalt befinner vi oss vid ett demografiskt vägskäl. Babyboomers, den största generationen någonsin på arbetsmarknaden, går i pension, medan Generation Y, som är redo att ta över efter de äldre, är en av de minsta födelsekohorterna under 1900-talet. Förutom att de är små kännetecknas Generation Y av att de förväntar sig mer uppmärksamhet och vill känna att deras jobb ständigt utvecklas. Som ett resultat av detta byter de jobb oftare och har av en anledning fått smeknamnet ”Projektgenerationen”.

I framtiden kommer det att krävas andra metoder och incitament för att attrahera nya medarbetare. Strategisk employer branding – att dra nytta av organisationens mänskliga sida – är ett av de bästa sätten att skilja sig från konkurrenterna. Den mänskliga delen av organisationen är mycket svårare att kopiera än produkter – och används den klokt ger den många fördelar.

Vi är här för att hjälpa dig

Om du har några frågor eller vill ha mer information om våra konsulttjänster är du alltid välkommen att kontakta oss.

Nicole Videve

Utbildningsansvarig och HR-konsult

Martin Persson

Support och säljansvarig

Ny och omarbetad e-bok om employer branding

Ger dig en rad åtgärder som du kan genomföra för att befästa och stärka ditt arbetsgivarvarumärke.

Employer branding har varit ett av de mest omtalade begreppen inom HR och management under de senaste åren.
Och med all rätt.
Ett starkt arbetsgivarvarumärke är avgörande för din förmåga att attrahera och behålla begåvade medarbetare.
Vi har skrivit en e-bok om det.

När du laddar ner en av våra e-böcker kommer du att bli ombedd att lämna vissa personuppgifter.
Uppgifterna används för att skicka e-boken till dig och för att anmäla dig till vårt nyhetsbrev, som vi tror kan vara av intresse för dig.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att ta emot vårt material – det gör du längst ner i det e-postmeddelande du får, där det står ”Avregistrera nyhetsbrev”.
Du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår
Integritetspolicy.

Menu

Meny