Balans mellan människor – från teori till praktik 

Balans mellan människor – det är Garudas vision, som vi dagligen strävar efter – i våra samtal med varandra, våra kunder, samarbetspartners och andra vi kommer i kontakt med samt när vi utvecklar våra tjänster. 
Men kan man göra mer? Det sätter vi fokus på i denna artikel och nedan kan du läsa några av våra bästa tips på hur man kan skapa en större balans mellan människor. 

Skapa balans i konflikter 

Ett bra sätt att hantera en konflikt kan vara att överväga både den bästa och den sämsta tolkningen av det som hände – och förstå att sanningen troligen ligger någonstans mitt emellan. 

 Om du till exempel har en kollega som har kommit för sent till ditt möte tre gånger i rad, skulle möjliga tolkningar kunna vara: 

Bästa tolkning: Personen är överbelastad men kämpar för att komma i tid. 
Värsta tolkning: Personen har ingen respekt för dig, mötet eller teamet. 

Fördelen med att aktivt välja den bästa tolkningen – särskilt som ledare – är flera: 

  • Du inleder samtalet på en låg konfliktnivå. 
     
  • Du ger personen en positiv modell att leva upp till: “Jag prioriterar möten, jag har det stressigt, men jag förbättrar planeringen.” 
     
  • Du har också förberett dig på andra möjliga utfall. Om samtalet tar en mer negativ vändning vet du att det inte är något du har provocerat fram – men du har haft möjlighet att förbereda dig för just den situationen. 

Balans i vardagen 

Det behöver inte alltid handla om konfliktsituationer. I ännu högre grad kan det vara ett förhållningssätt du aktivt väljer – särskilt om du är ledare – när du tolkar andras beteende i vardagen. Hur och på vilket sätt?: 

  • Du kan tolka andras beteenden utifrån den mest positiva avsikten och agerar därefter – detta stärker deras självbild, motivation och samarbetsförmåga. Tänk bara om du själv möttes på detta sätt! 
     
  • Du tränar dig själv som ledare i att bygga relationer som präglas av tillit och balans mellan människor – och kanske till och med i att bli en bättre människa, genom att alltid se det goda i andra och lyfta dem. Du bidrar till att medarbetare inte ständigt behöver fråga sig själva: ”Missförstod han vad jag sa? Tycker han egentligen att jag är till besvär?” 
     
  • Du ska naturligtvis inte vara naiv och låta människor utnyttja ditt förtroende. Ibland motsvarar verkligheten inte din positiva tolkning. Men det är helt okej – du gav personen en möjlighet och nu justerar du din tolkning något. Du arbetar vidare därifrån med utgångspunkt i en ny och mer realistisk men ändå positiv tolkning. Nu lite klokare och med en ny insikt om personens utvecklingspotential. 

Bjud in till dialog 

Har du kanske egna tips och idéer på hur man kan skapa balans mellan människor? Skriv då gärna till oss så kan vi dela det vidare. Och vem vet – kanske hittar du dina tips i en framtida Garuda-bok om just detta ämne! 

Det går bra att skicka till info@garuda.se eller direkt till Martin på martin@garuda.se 

Sammanfattning 

  • Konflikthantering: Tänk båda ytterligheterna och välj en balanserad, positiv tolkning. 
  • Dagliga interaktioner: Tolka andra positivt, ge förtroende – men justera förväntningar vid behov. 
  • Syfte: Skapa tillit, effektiv kommunikation och personlig utveckling – utan att vara naiv. 
Del på LinkedIn

Relaterede artikler

Menu

Meny