För många av oss är sociala medier det första vi tittar på när vi vaknar på morgonen och det sista vi scrollar igenom innan vi släcker sänglampan på kvällen. Även om det finns några därute som lärt sig mästra skärmtidsdisciplinen så visar Internetstiftelsens undersökning av svenskarnas internetvanor 2022 att hela 84% av Sveriges internetanvändare använder sociala medier dagligen. Det gör det svårt att bortse från sociala medier när vi talar om rekrytering.

Tyvärr krävs det mer än att bara dela dina jobbannonser på sociala medier för att bli uppmärksammad. Men vad? Det undersöker vi i denna artikel.

Trovärdig rekrytering i sociala medier

Om du vill öka dina rekryteringsmöjligheter via sociala medier är det först och främst viktigt att se vad dessa används till. Ett uppenbart svar är underhållning. Ett annat är att hålla kontakten med familj, vänner och kollegor. Men även jobbsökning och nätverkande är vanliga anledningar.

Många arbetsplatser har börjat se potentialen i sociala medier när det gäller rekrytering. Främst arbetar man med employee advocacy som handlar om att göra medarbetarna till ambassadörer för arbetsplatsen.  Argumentet här är att vi tenderar att lita mer på de människorna som jobbar i verksamheten (särskilt dem vi känner) snarare än på arbetsgivarens officiella profil.

Ladda ner vår e-bok om Employer Branding

Med det ökade fokuset på sociala mediers roll i rekryteringsprocessen är det helt avgörande att som arbetsgivare producera innehåll som skiljer sig från mängden och fångar potentiella kandidaters uppmärksamhet och intresse. Det betyder däremot inte att det är fritt fram att publicera vilseledande, kraftigt förskönande, eller som i vissa fall, direkt osanna inlägg eller videoklipp – allt i uppmärksamhetens namn. Nej, här gäller det i stället att måla upp en sanningsenlig och trovärdig bild av hur arbetsplatsen ser ut och på ett sätt som återspeglar arbetsplatsens värderingar, strategi, människor och historia. Annars riskera man att bita sig själv rejält i svansen.

Denna trovärdighet är särskilt viktig i rekryteringsprocessen. Om marknadsföringen av arbetsplatsen överdrivs och om ord och verklighet inte stämmer överens, bryts det psykologiska kontraktet om tillit redan under kandidatupplevelsen.

Välj rätt kanal

Samtidigt är det viktigt att förstå att det att dela jobbannonser på sociala medier inte kan stå som ensam åtgärd. Rekrytering på sociala medier bör vara en del av en större kommunikationsstrategi med en väl genomtänkt plan för vilket innehåll som ska delas på sociala medier, vilken av kanalerna och av vem och när. Analysera de olika sociala mediekanalerna och vilken kanal som passar bäst för er specifika målgrupp.

Som arbetsgivare handlar det om att hitta rätt kanal, rätt kandidater med rätt kvalifikationer – och på kortast möjliga tid. För arbetssökande handlar det i stället om att så snabbt som möjligt identifiera vilka rekryteringskanaler som ger största möjliga chans till nytt arbete. Valet av kanal blir därför ett viktigt beslut för båda parter.

Det kan också vara idé att tänka både i banor av aktiva kandidater – de som aktivt letar jobb och själva kollar platsannonser på diverse jobbsajter etc. – och passiva kandidater – de som inte aktivt söker nytt jobb men som ändå är öppna för tanken (eller som kan bli det), när ni identifierar målgrupper och väljer kanaler.

Video ger mest engagemang på sociala medier

När det gäller er rekryteringsstrategi för sociala medier bör video absolut ingå som ett alternativ. Video är ett av de snabbast växande områdena inom sociala medier och rekrytering och statistiskt sett är video det som engagerar mest på sociala medier.

Varför är det så? Jo, på gott och ont är sociala medier experter på att fånga och bibehålla vår uppmärksamhet. Samtidigt är vårt användarmönster på sociala medier relativt ytligt – om ett inlägg inte fångar vår uppmärksamhet meddetsamma glömmer vi det lika fort och scrollar snabbt vidare. Det är också svaret på varför video fungerar så bra. En av videoformatets styrkor är att det lockar oss, fångar vårt intresse och håller oss engagerade.

Videoverktyg som gör det enkelt

I vår dialog med olika samarbetspartners upplever vi ofta en föreställning om att video är både dyrt och tidskrävande. Men så behöver det inte vara! På Garuda har vi utvecklat ett enkelt och innovativt sätt att utnyttja videons kraft och potential i rekryteringsprocessen. Lösningen heter Garuda JobSpots. Verktyget gör det möjligt att snabbt skapa korta, tydliga videor som presenterar lediga tjänster – och på ett sätt som gör att annonsen faktiskt syns och slår igenom det sociala media bruset, så att du kan kommunicera direkt med dina drömkandidater.

Videorna varar bara 30-45 sekunder, och både längden och formatet gör att de är utformade för att väcka uppmärksamhet. Bokstavligen.

Kvalitet före kvantitet

Målet är förstås att få fler sökande – men i ännu högre grad att få rätt sökande. För när det gäller rekrytering är kvalitet viktigare än kvantitet. Det är därför som siffror om visningar kan vara intressanta, men det som är riktigt spännande är när en förstärkt rekryteringsprocess kan bidra till att öka både motivationen och engagemanget hos rätt kandidater. Framgångsfaktorn är då kvalitet, trovärdighet och god matchning mellan kandidat och tjänst – snarare än det totala antalet ansökningar.

Dessa effekter, är bland annat det som gör JobSpots till ett så spännande rekryteringsverktyg!

 

Vill du läsa mer om JobSpots kan du göra det här

Fler artiklar om Employer branding och Rekrytering: