Se undermeny
KompetensProfilen
Med en certifiering i KompetensProfilen får du möjlighet att använda både personprofilen KomptensProfilen samt tillhörande KravProfil i olika typer av urvals- och utvecklingsprocesser.
Hem › Vi erbjuder › Utbildning › Kompetensprofil
Bli certifierad i KompetensProfilen
Innan du kan arbeta med KompetensProfilen måste du vara en certifierad användare. Du blir certifierad användare genom Garudas certifieringskurs som pågår under totalt tre dagar.
Kursen utbildar dig i KompetensProfilens många möjligheter, men ger dig också en introduktion och grundkunskaper för att vidareutbilda dig i Garudas övriga profilverktyg. Efter avslutad kurs kommer du att kunna använda KompetensProfilen i professionella sammanhang direkt. Och efter en dags ytterligare utbildning kan du även använda BasProfilen och FokusProfilen
CERTIFIERINGSKURS A
(TVÅ DAGAR): Grunddagar
Kursen introducerar dig till KompetensProfilen och ger dig praktiska träning i att använda den. Kursledaren går igenom KompetensProfilens konstruktion och du får öva dig i att tolka och ge återkoppling på profilen.
CERTIFIERINGSKURS B
(EN DAG): Uppföljning
I den andra delen av kursen fördjupar vi kunskaperna och arbetar med kravprofiler och olika hjälpverktyg. Efter uppföljningen, är du certifierad användare av KompetensProfilen.
Information om kursen
KompetensProfil Certifiering A
Kommande datum
Pris
Öppna kurser
Certifiering A + B: 19.500 SEK exklusive moms.
I priset ingår utbildning, material, fika och lunch.
De öppna kurserna hålls i Malmö.
Företagsinterna kurser
Alla våra kurser kan också anordnas som slutna företagskurser i dina lokaler. Kontakta oss för att få veta mer.
- 25/11/2025-26/11/2025
- 24/02/2026-25/02/2026
- 05/05/2026-06/05/2026
KompetensProfil Certifiering B
Kommande datum
- 16/12/2025
- 26/03/2026
- 27/05/2026
Anmäl dig till certifieringskurs i KompetensProfilen
Fyll i formuläret nedan så kommer du att bli kontaktad.
Därefter bekräftas din anmälan.
Senaste nytt från bloggen
Bloggen innehåller mer än 100 inlägg – med både artiklar och e-böcker – som täcker ämnen inom rekrytering, onboarding, utveckling, employer branding och profilverktyg. Vårt fokus är att förse dig med ny kunskap och inspiration inom HR och ledarskap.
Så besök bloggen och se vad du får. Trevlig läsning.
Senaste blogginläggen
FokusProfilen: Där beteende blir nyckeln till fungerande samarbete
I en värld där de flesta modeller beskriver personlighet, gör FokusProfilen något mer praktiskt: den beskriver beteende – och det är beteendet som avgör hur människor fungerar i verkligheten. Personlighetstest har länge varit centrala i både rekrytering och ledarutveckling. De gör det möjligt att skapa självinsikt och en första förståelse för hur människor tänker, kommunicerar och föredrar att arbeta. Men många organisationer som vi på Garuda är i kontakt med har svårt att omsätta insikterna till faktiska resultat. Det som saknas är ofta ett verktyg som visar hur människor faktiskt beter sig – i vardagen, under press och tillsammans med andra. Det är just här FokusProfilen skiljer sig från traditionella personlighetstest. Genom att fokusera på beteende och arbetsfokus – alltså på hur människor faktiskt arbetar, tar beslut och reagerar under press överbryggar FokusProfilen glappet mellan teori och verklighet. Individnivå När FokusProfilen används på individnivå, gör den två saker samtidigt:Den visar hur en person vanligtvis arbetar – och den visar vilka förutsättningar personen trivs under. Modellen gör det möjligt att inkludera både egna och andras perspektiv. Det ger en mer nyanserad bild av personens styrkor, utvecklingsområden och behov i arbetslivet. På så vis kan arbetet planeras så att det matchar både nuvarande beteende och framtida ambitioner. Det blir enklare att stämma av förväntningar, planera arbetsuppgifter och skapa trivsel. Samtidigt minskar risken för missförstånd tidigt i processen. Team- och avdelningsnivå När modellen används på teamnivå öppnar den för helt nya möjligheter – och modellens verkliga styrka blir tydlig. FokusProfilen skapar ett gemensamt språk för hur människor tänker, kommunicerar och reagerar – särskilt under press. Den visar vilka styrkor som redan finns i teamet och vilka som saknas för att lyckas i praktiken. Det ger insikt i: vilka kvaliteter teamet redan har, vilka kompetenser som saknas, och hur man undviker skuggsidor som uppstår när olika profiler missförstår varandra. Denna helhetssyn ger social flexibilitet och skapar utrymme för äkta inkludering och starka relationer. Inte baserat på ålder eller etnicitet – utan på vem du är och vilken
E-bok: Konsten att behålla medarbetare
Att inte bara attrahera rätt medarbetare, utan också behålla dem, är en fråga av yttersta vikt för allt fler företag och organisationer. Samtidigt saknar många organisationer idag en tydlig strategi för hur detta ska gå till. Få inspiration och konkreta idéer och behåll era medarbetare med en långsiktig personal- och kompetensförsörjningsstrategi. Nya tider kräver nya insatser, och för att klara även framtida mål om kompetens- och personalförsörjning räcker det inte med de traditionella arbetsförmåner som de flesta företag, och verksamheter erbjuder. Undersökningar visar nämligen att det varken är högre lön, firmabil, mobil, dator, bonus, försäkringar eller gratis hälsovård, som avgör om en medarbetare väljer att stanna kvar i en anställning eller inte. Istället krävs idag en mer aktiv och attraktiv byteshandel som utgår från andra värden. I denna guide vill vi därför förmedla vad en sådan plan skulle kunna innehålla, samt vad du konkret kan göra för att skapa en arbetsplats där medarbetare vill stanna kvar och där de kan utvecklas tillsammans med er och er organisation. I e-boken om Konsten att behålla medarbetare, får ni som arbetsgivare: Inspiration och förslag till hur en genomarbetad strategi kan se ut. Konkreta idéer till det långsiktiga arbetet med personal- och kompetensförsörjning. En teoretisk introduktion med praktiska förslag. En lägesbild om forskningen och vad som faktiskt får oss att stanna kvar och trivas på jobbet.
Balans mellan människor – från teori till praktik
Balans mellan människor – det är Garudas vision, som vi dagligen strävar efter – i våra samtal med varandra, våra kunder, samarbetspartners och andra vi kommer i kontakt med samt när vi utvecklar våra tjänster. Men kan man göra mer? Det sätter vi fokus på i denna artikel och nedan kan du läsa några av våra bästa tips på hur man kan skapa en större balans mellan människor. Skapa balans i konflikter Ett bra sätt att hantera en konflikt kan vara att överväga både den bästa och den sämsta tolkningen av det som hände – och förstå att sanningen troligen ligger någonstans mitt emellan. Om du till exempel har en kollega som har kommit för sent till ditt möte tre gånger i rad, skulle möjliga tolkningar kunna vara: Bästa tolkning: Personen är överbelastad men kämpar för att komma i tid. Värsta tolkning: Personen har ingen respekt för dig, mötet eller teamet. Fördelen med att aktivt välja den bästa tolkningen – särskilt som ledare – är flera: ✅ Du inleder samtalet på en låg konfliktnivå. ✅ Du ger personen en positiv modell att leva upp till: “Jag prioriterar möten, jag har det stressigt, men jag förbättrar planeringen.” ✅ Du har också förberett dig på andra möjliga utfall. Om samtalet tar en mer negativ vändning vet du att det inte är något du har provocerat fram – men du har haft möjlighet att förbereda dig för just den situationen. Balans i vardagen Det behöver inte alltid handla om konfliktsituationer. I ännu högre grad kan det vara ett förhållningssätt du aktivt väljer – särskilt om du är ledare – när du tolkar andras beteende i vardagen. Hur och på vilket sätt?: Du kan tolka andras beteenden utifrån den mest positiva avsikten och agerar därefter – detta stärker deras självbild, motivation och samarbetsförmåga. Tänk bara om du själv möttes på detta sätt! Du tränar dig själv som ledare i att bygga relationer som präglas av tillit och balans mellan människor – och kanske till och med i att bli en bättre människa, genom
Få värdefull kunskap i din inkorg
Om du anmäler dig till Garudas nyhetsbrev kommer vi att skicka dig den senaste kunskapen om HR och ledarskap