Senaste inlägg

Videoplatsannons– hur gör man?

Videoplatsannonser används fortfarande bara i begränsad omfattning. Därför kommer vi i den här artikeln titta närmare på hur du kan använda dig av video i dina platsannonser och hur du kan tänka kring ditt arbetsgivarvarumärke i det här sammanhanget. I...

Läs mer

Därför ska video vara en del av din employer brandingstrategi

Hur medveten är din organisation om att rekryteringsprocessen är en viktig del av er marknadsföring? Vid det här laget har nog de flesta inom HR och ledarskap insett vikten av ett grundligt förarbete tidigt i rekryteringsprocessen, liksom värdet av en...

Läs mer

Därför ska du använda ett kognitivt test i rekrytering

Användningen av test i rekrytering ökar alltjämt på den svenska arbetsmarknaden. Bland annat visar en Novusundersökning från Sveriges chefsorganisation Ledarna att andelen chefer som alltid använder någon form av test i samband med rekrytering fördubblats sedan 2014 samtidigt som andelen...

Läs mer

Undvik de vanligaste grodorna i platsannonsen 

Att rekrytera är en process som börjar långt innan själva platsannonsen ska utformas. Det bästa sättet att försäkra sig om att det blir rätt, är att utgå från en väl genomarbetad behovsanalys och kravprofil som utgår ifrån vilka behov och...

Läs mer

Sju steg till en lyckad behovsanalys och kravprofil

En av grundpelarna i en kompetensbaserad rekryteringsprocess är att utarbeta en tydlig behovsanalys och kravprofil som beskriver vad befattningen innebär, vilka arbetsuppgifterna är och vilken kompetens som krävs för att kunna utföra detta arbete. Behovsanalysen och kravprofilen utgör sedan grunden...

Läs mer

Kompetensbaserad Rekrytering – Hur gör man?

Vad krävs för att göra en objektiv bedömning? Att rekrytera kompetensbaserat låter som en självklarhet, men kan i praktiken vara svårare än det låter. För att lyckas gäller det att ha koll på den kompetensbaserade metoden som helhet. På utbildning.se...

Läs mer