Senaste inlägg

Videoplatsannons– hur gör man?

Videoplatsannonser används fortfarande bara i begränsad omfattning. Därför kommer vi i den här artikeln titta närmare på hur du kan använda dig av video i dina platsannonser och hur du kan tänka kring ditt arbetsgivarvarumärke i det här sammanhanget. I...

Läs mer

Motivation och FokusProfilen

Bekräftelse, hjälpsamma och trevliga kollegor, en bra chef, personlig och professionell utveckling – det är faktorer som hamnar i topp i nästan alla undersökningar som rör arbetsglädje och motivation. Problemet är bara att undersökningar som bygger på flera tusen respondenter...

Läs mer

Fokusprofilen och ditt affärsmässiga tankesätt

Enligt Torsten Ringberg, Pernille Rydén och Per Østergaard från Copenhagen Business School, kan man lite förenklat säga att vi i egenskap av anställda, chefer och företag har fyra olika tankesätt. Vårt tankesätt formar vårt beteende, och därför har vi mycket...

Läs mer

Hemmakontoret – inte bäst för alla

Av: Finn Havaleschka, Garuda Research Institute Under pågående pandemi har flera olika undersökningar om vårt arbetsliv presenterats. Gemensamt för de flesta är att de indikerar att många av oss arbetar både mer effektivt och trivs bättre på hemmakontoret än på...

Läs mer

Förändringskommunikation och FokusProfilen

– Med stöd av HR blir mellanchefer organisationens viktigaste förändringsaktör I förändringsprocesser är det HR-konsultens jobb att stödja mellancheferna som ofta är en av organisations viktigaste förändringsaktörer då det är de som genomför den faktiska förändringen. Det är således mellanchefernas...

Läs mer

Vilka personlighetsdrag har den framgångsrika ledaren?

Ända sedan Alfred Binet och Theodore Simon i slutet av 1800-talet utvecklade det första intelligenstestet har forskare i personlighetsteori intresserat sig för den framgångsrika ledarens personlighetsdrag. Ett av de tidigaste exemplen kommer från den amerikanska armén som fram till första...

Läs mer