Senaste inlägg

Ny och reviderad upplaga om Employer Branding

Employer branding har varit ett av de mest omtalade begreppen inom HR och management de senaste åren – och med goda skäl. Ett starkt arbetsgivarvarumärke är avgörande för om ni kan attrahera och behålla den nödvändiga kompetensen. Det har vi...

Läs mer

Videoplatsannons– hur gör man?

Videoplatsannonser används fortfarande bara i begränsad omfattning. Därför kommer vi i den här artikeln titta närmare på hur du kan använda dig av video i dina platsannonser och hur du kan tänka kring ditt arbetsgivarvarumärke i det här sammanhanget. I...

Läs mer

Motivation och FokusProfilen

Bekräftelse, hjälpsamma och trevliga kollegor, en bra chef, personlig och professionell utveckling – det är faktorer som hamnar i topp i nästan alla undersökningar som rör arbetsglädje och motivation. Problemet är bara att undersökningar som bygger på flera tusen respondenter...

Läs mer

Därför ska video vara en del av din employer brandingstrategi

Hur medveten är din organisation om att rekryteringsprocessen är en viktig del av er marknadsföring? Vid det här laget har nog de flesta inom HR och ledarskap insett vikten av ett grundligt förarbete tidigt i rekryteringsprocessen, liksom värdet av en...

Läs mer

Därför ska du använda ett kognitivt test i rekrytering

Användningen av test i rekrytering ökar alltjämt på den svenska arbetsmarknaden. Bland annat visar en Novusundersökning från Sveriges chefsorganisation Ledarna att andelen chefer som alltid använder någon form av test i samband med rekrytering fördubblats sedan 2014 samtidigt som andelen...

Läs mer

E-bok: Onboarding – få medarbetarna ”ombord” på den gemensamma resan

Allt fler verksamheter inser vikten av att arbeta aktivt med introduktionsprocessen av nya medarbetare. Och det är bra, för enligt Sveriges HR-förening slutar mer än var fjärde anställd sitt arbete inom 1 år. Onboarding och rekrytering är egentligen två sidor...

Läs mer